pondělí 20. června 2016

Exkurze – TPCA

Studenti prvního ročníku oboru informační technologie 16. 6. 2016 byli na exkurzi v továrně na výrobu automobilů: TPCA Kolín – Ovčáry. Nejprve viděli instruktážní film o tom, co se v automobilce v Kolíně vyrábí. Jedná se o automobily Toyota, Pegueot a Citroen. TPCA (Toyota Pegueot Citroen Automobile) vznikla spojením firem Toyota Motor Corporation a Pegueot Citroen. Využívá nejmodernějších a nejefektivnějších technologií v automobilovém průmyslu. Výrobní proces je na vysokém stupni automatizace, s využitím programovatelných robotů. Výroba v závodě postaveném v roce 2002 byla zahájena v únoru roku 2005 a v následujícím roce dosáhla plánované roční kapacity 300 000 vozů. V současnosti vyrábí druhou generaci vozů, které se vyznačují spolehlivostí a nízkou spotřebou. Většina produkce je určena pro vývoz a tak TPCA představuje jednoho z největších exportérů v České republice.


Výrobní objekt se skládá z lisovny, svařovny, lakovny, haly pro finální montáž, meziskladů a finální kontroly. Kromě toho jsou zde další podpůrné objekty: čistírna odpadních vod, parkoviště vyrobených vozů, železniční vlečka, zkušební dráha a administrativní budova.

Dále na vyhlídkových „vláčcích“ následovala prohlídka jednotlivých provozů: svařovny a finální montáže. Lakovna a lisovna nejsou pro exkurze přístupné. Svařování velkých dílů karosérie je plně automatické za využití různých svařovacích robotů. Karosérie se skládá z cca 200 dílů, přičemž 51 se jich lisuje přímo v továrně. Denní spotřeba lisovny je 190 tun ocelového plechu dodávaného ve svitcích. Ocelový plech je nejprve nastříhán na požadovanou velikost a poté přepraven na lisovací linky. Lisování zajišťují dvě tandemové linky, každá po čtyřech lisech. Na lisovně jsou největší stroje v celé továrně. Lisovací forma váží až 30 tun. Ve svařovně se nejprve svaří menší karosářské celky, poměr automatizace je okolo 50%. Kompletaci velkých celků a kompletaci finální karosérie zajišťují plně automatizované linky pracující s přesností na desetiny milimetru. Na voze je celkem cca 3500 svarů. Následuje montáž drobných karosářských prvků a montáž
dveří a kapoty. Karoserie pak putuje na kontrolu a do lakovny. Před vlastním lakováním se nejprve očistí a ošetří proti korozi, pak se teprve nanáší barva a lak.

Na finální montáž přijíždějí nalakované karosérie a odjíždí kompletní vozy. Montáž se skládá ze čtyř hlavních výrobních úseků: TRIM (montáž kabeláže, přístrojové desky, topení a řídící jednotky), CASSIS (montáž motoru, převodovky a podvozku), FINAL 1 a FINAL 2 (montáž ostatních dílů jako jsou např. nárazníky, sedačky, skla, kola a další). Pak následuje kontrola kvality.

Výroba jednoho automobilu trvá cca 12 hodin (3hod svařovna, 6 hod lakovna, 3 hod finální montáž a kontrola). Množství a sortiment se vyrábějí podle konkrétních objednávek, ale průměrně každých 55 s vyjíždí z haly hotový automobil.

Studenti viděli v praxi činnost poloautomatické i plně automatické linky na výrobním sortimentu, který je velmi zajímá a je pro ně atraktivní.

Libuše Skalická

Žádné komentáře:

Okomentovat