čtvrtek 7. května 2015

Ústřední kolo matematické olympiády – kategorie P (programování)

V uvedené soutěži jsem zvládl úlohy domácího kola a z krajského kola, které se konalo 20. ledna 2015, jsem se probojoval do celostátního kola. Byl jsem jediným účastníkem ze SPŠE, všichni ostatní účastníci byli z gymnázií. Ve středu kolem třetí hodiny jsem dorazil před hotel Pramen na Hloubětíně. Ostatní účastníky jsem potkal okamžitě, nešli přehlédnout. Po krátké konverzaci (samozřejmě o C++) jsem si krásně zopakoval asymptotickou složitost Dijkstrova algoritmu nebo rozdíly mezi metodami Merge Sort a Quick Sort.

Poté jsem se šel s několika účastníky projít do okolí Hloubětína směrem k fotbalovému hřišti, cestou jsem se od bývalých účastníku KSP dozvěděl, co mě čeká na soustředění, na které jsem jel nedlouho poté. Jejich rady byly opravdu dobré, pomohly mi např. při výsadku nebo „šifrovačce“.
Večer následovalo slavnostní zahájení, kde k nám hovořil děkan Fakulty informatiky ČVUT prof. Ing. Pavel Tvrdík, CSc. a vedoucí katedry informatiky Doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. Po krátkém proslovu, že my jsme elita národa, která bude řešit problémy budoucnosti, nás oba pozvali studovat jejich fakultu. Následně jsme soutěž oficiálně zahájili, bylo nám popřáno hodně štěstí při zítřejší teoretické části a odebrali jsme se na večeři. I přesto, že jsem měl zaplacený pokoj, jsem se kolem desáté hodiny odebral spát domů, abych se pořádně vyspal.

Následujícího rána jsem před osmou hodinou dorazil na snídani do hotelu Pramen. Po vydatné snídani jsme měli půl hodiny odpočinek (před začátkem teoretické části). Ta začala přesně v devět hodin, měla tři úlohy a trvala 4,5 hodiny. Úlohy byly hodně nadsazené, o čemž jsme byli předem informováni.

Následovala prohlídka Prahy, které jsem se spolu s několika dalšími pražskými soutěžícími nezúčastnil (Prahu mohu vidět kdykoliv) a jel se domů trošku prospat a připravit. Večer jsme se všichni sešli u Gymnázia Christiana Dopplera a prohlédli si soutěžní počítače a soutěžní prostředí. Při té příležitosti nám Medvěd (Martin Mareš), který byl autorem soutěžního a odevzdávacího systému, zadal několik testovacích úloh.

Poté jsme se odebrali na hotel a na večeři, tuto noc už jsem zůstal na hotelu, hráli jsme s ostatními účastníky hru Bang a udělali si např. chatovacího klienta se serverem. Kolem jedenácté v noci jsme se odebrali spát.

Příští den jsme vstali kolem osmé hodiny na snídani, sbalili si věci a odebrali se znovu na Gymnázium Christiana Dopplera na praktickou část soutěže. Po soutěži proběhlo vyhlášení nejlepší čtvrtiny soutěžících, kde jsem se bohužel neumístil, avšak příští rok už bych rád, aby se moje jméno vyjímalo na listině úspěšných řešitelů.

Domácí kolo této programátorské soutěže (http://mo.mff.cuni.cz/p/)  je sice velice těžké, ale doporučuji ho všem, kdo se chystají jít studovat informatiku na FIT nebo MATFYZ.


David Blažek, L.2D

Žádné komentáře:

Okomentovat